Openlucht operette: Piraten van Penzance

In september 2024 bracht Downsouth Oisterwijk de operette Piraten van Penzance naar het Natuurtheater in Oisterwijk, met als doel een revival van dit klassieke muziektheatergenre te realiseren. De productie bood een frisse interpretatie van de geliefde komische operette van Gilbert & Sullivan, met energieke uitvoeringen, sprankelende muziek en humoristische dialogen. Het openluchttheater, omringd door de serene natuur, vormde het perfecte decor maar kende ook de nodige akoestische uitdagingen.

Foto’s: Henk van de Rijke – Oisterwijk in Beeld

Intimiteit en emotie behouden

Operette is vaak een lichtere en speelsere vorm van muziektheater dan bijvoorbeeld opera, maar bevat nog steeds krachtige emotionele momenten en delicate muzikale passages. Het gebruik van moderne versterkingstechnieken, zoals zendermicrofoons, brengt de uitdaging met zich mee om deze subtiliteit en emotie te behouden zonder de natuurlijke klank te verliezen. Daarom ligt de focus voor ons niet op het overmatig versterken, maar op het creëren van verstaanbaarheid en een evenwichtige akoestische dekking over de hele tribune. Dit zorgt ervoor dat de nuances van de zang en de interactie met het orkest goed overkomen, waardoor de voorstelling zijn intimiteit behoudt. Het resultaat is een meeslepende en persoonlijke ervaring die de band tussen cast en publiek versterkt, zelfs in een openluchtsetting.

Wij hebben de samenwerking met de technici van Klundert AV als zeer aangenaam ervaren. De balans tussen de zang en het orkest was perfect verzorgd.

Hans van den Brand – muzikaal leider

Omgevingsgeluiden in de openlucht

Het Natuurtheater in Oisterwijk is van oudsher ontworpen met akoestiek in gedachten. De ronde tribune en de omringende naaldbomen, die weinig geluid produceren, zorgen voor een natuurlijke bescherming tegen storende geluiden. Toch ontkomen we zelfs in dit zorgvuldig ontworpen openluchttheater tegenwoordig niet aan moderne verstoringen, zoals overvliegende vliegtuigen, motoren en autoverkeer.

In overleg met de productie is daarom gekozen om voor elke (zang)stem gebruik te maken van zendermicrofoons, waarmee we een nauwkeurige en gecontroleerde versterking konden realiseren. De combinatie met het compacte line-array systeem zorgde ervoor dat we een natuurlijk geluidsbeeld konden creëren, waarbij geen enkel woord of muzikaal detail verloren ging.